Wanneer houd jij Prinsjesdag?
september 20, 2016Kijk jij halverwege september ook vol spanning uit naar de plannen van onze regering voor het komende jaar? En ben jij benieuwd wat de gevolgen hiervan zijn op ons nationale inkomensplaatje? Ondertussen lijkt het lekken van de Prinsjesdagstukken een nationale sport te worden waar sommige politici niet blij mee zijn. Zij hechten nog enige waarde aan het pas openbaar maken van de plannen op Prinsjesdag. Toch worden er meestal geen veelomvattende en ingrijpende maatregelen gepresenteerd (of ze worden in tweede instantie tijdens de Algemene Beschouwingen weer teruggedraaid of afgezwakt). Het gevolg: we betrappen op Prinsjesdag geen enkele politicus op het uitspreken van een heldere duidelijke visie voor BV Nederland. Hoezo?; ‘regeren is vooruitzien’.
Ondernemen als voorbeeld
Menig ondernemer komt er veel minder makkelijk vanaf dan onze politici. Voor hen is vooruitzien wel essentieel om te kunnen “regeren” (lees: ondernemen). Een duidelijke visie en missie zijn een belangrijke basis voor continuïteit in de onderneming op lange termijn. Daar mag politiek Den Haag wel een voorbeeld aan nemen. Het is dus ook voor ondernemers belangrijk om af en toe stil te staan bij de actualiteit en de lange termijn visie en missie van de onderneming. Maar de waan van de dag belet het ondernemers vaak om voor zichzelf ook een soort van Prinsjesdag in te stellen.
Strategische issues 2016-2017
Wat mij betreft hoeft dit niet op die bewuste derde dinsdag. En al helemaal niet in een ellenlang debat met 150 anderen. Maar kies wel een moment waarop u, als ondernemer, stil staat bij belangrijke huidige strategische issues zoals:
- De sterke invloed van snel opvolgende innovaties en disruptieve technologieën op het business model en de verdienmogelijkheden. Hierin liggen voor veel ondernemers kansen en voor anderen bedreigingen voor de continuïteit van de onderneming. Weet duidelijk wat de invloed voor uw onderneming is;
- Toenemende noodzaak tot flexibilisering van de onderneming (wendbaarheid) en de daaraan verbonden inzet van arbeid en overige bedrijfsmiddelen;
- De zoektocht naar klantwaardering en bereidheid van klanten om te betalen voor toegevoegde waarde doordat je als ondernemer net iets extra weet te bieden. Breng als ondernemer duidelijk in beeld wat u onderscheidend en uniek maakt en baseer daarop de ondernemingsstrategie.
Maak het verschil
Passen deze issues al in jouw huidige bedrijfsstrategie? Wellicht vind je het leuk om samen eens een “Prinsjesdag” af te spreken. Wij bespreken dan deze strategische onderwerpen en plaatsen ze op jouw ondernemingsagenda voor komende jaren. In tegenstelling tot de voorgenomen belastingmaatregelen van ons kabinet, heb je op deze onderwerpen namelijk WEL invloed!
Ook voor verdieping en vertaling van deze issues naar jouw bedrijfsstrategie ben ik altijd bereid om aan te schuiven (06-21993163 of marcel@doevemkbadvies.nl).
Deze column is eerder gepubliceerd op de website van mth.